Multitasken is te leren

Multitasken is te leren – Deze week – intermediair.nl
(Opmerking: link naar artikel bestaat helaas niet meer)

Interessant en dit keer redelijk objectief getoonzet artikel over een veelbesproken onderwerp. Vaak hoor ik van collega’s dat moderne kinderen “anders” zouden zijn, dat ze veel meer in staat zouden zijn tot multitasken. Je ziet het beeld voor je van je kind dat zijn huiswerk zit te doen met televisie aan, mp3 speler in één oor, met een computer waarop zes chat sessies draaien en ondertussen een maaltijd verorberend. Het idee is dan dat “normale” mensen hier gek van zouden worden maar kinderen niet want “die kunnen zo goed multitasken”.

Een variant is de man-vrouw discussie, waarbij vaak wordt gezegd dat vrouwen veel beter in staat zijn tot multitasken dan een man. Stereotiepe beelden: de man bij het ontbijt opgaand in de krant, en zijn verstoorde reactie op een vraag: “sorry, zei je wat…?”. En de vrouw, vier dreinende kinderen, bezig met eten koken, en de telefoon gaat terwijl net een kind valt en zich bezeert…

Multitasken heeft heel erg te maken met het vraagstuk van het “bewustzijn”. Zoals in sommige andere artikelen al aangegeven geloof ik niet zo heel erg in dat begrip “bewustzijn”, laat staan zijn tegenhanger: “onderbewustzijn”. Wat ik zo interessant vind aan deze discussie is dat wij meer en meer beginnen in te zien dat ons denken niet onze identiteit is. Het denken, dat mentale proces van associëren en gedachtentreintjes, is het meest trage aspect van ons bewustzijn. Als we met ons denken een auto zouden moeten besturen zouden we niet sneller dan 1 km/uur kunnen! En in het denken kunnen wij zoeken tot we een ons wegen – enig bewustzijn (bewust zijn) zullen we er nooit in ontdekken!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


reflektis Logo
Diensten

Copyright © 2019, reflektis & Rob Vens